Tramvaj Škoda 14T - proč nevypadá jinak?

27. května 2007 v 19:43 | Lukáš Obermajer
Viděli jste už novou tramvaj Škoda 14T, která jezdí v Praze? Po velkém očekávání však cestující zjistili, že pražský dopravní podnik nekoupil zrovna nejlépe. Proč? Polovinu přední části zabírá obrovský prostor pro řidiče, větší než koupelna většiny obyvatel Prahy, v dílech s podélnými sedačkami je tak málo místa, že prakticky nelze mezi lidmi projít, v nízkopodlažních částech jsou se zase použito nesmyslné uspořádání interiéru 2 + 1,5 tj. dvě sedačky a třetí pro jednoho a půl cestujícího...
Tramavaj je navíc velmi hlučná a nepohodlná. Při konstrukci byli totiž použity narozdíl od ostatních pražských tramvají pevné podvozky, které jsou pevně připevněny ke skříni vozu tak, aby při vjezdu do oblouku se celý díl tramvaje s podvozkem nuceně otáčel ve směru kolejí. To má však velmi neblahý vliv na pohodlí ve voze. Skříň totiž nemůže být dostatečně odpružená, takže na nekvalitních panelových tratích a častých křižovatkách se do interiéru přenáší silné rázy, které se projevují nepříjemným třesením nekvalitních plastových obkladů interiéru a příliš tenkých tyčí. Tramvaj také proto produkuje ohromný hluk, srovnatelný snad jen se starými dvounápravovými tramvajemi ze třicátých let. Díky tomu není nic zváštního, že ve večerních hodinách je jedoucí vůz 14T slyšet i z velmi vzdálených ulic.
To ale není vše, co lidem vadí. Velmi negativně je hodnocen i design a přístup k němu. V České republice je mnoho dobrých designérů (např. pan Kotas - spolupracoval na rekonsrukcích vozů T3, K2 a na voze RT6N, RT6N1 a RT6S), kteří se mohou měřit s těmi největšími světovýni mistry. Proč tedy plzeňská Škodovka navázala spolupráci s nepříliš známým a navíc nevalným partnerem, designcentrem Porsche? Díky tomuto prakticky neznámému a poměrně nekvalitnímu autorovi vznikl nehorázný hybrid, s kterým se nemohou měřit snad ani ohyzdné sovětské vozy metra. Všechny světové firmy oslovují kvalitní Italská a Francouzská studia, ale my, Češi, my musíme mít něco extra, tak oslovíme někoho, o kom se říká, že na design není. A němci? Ty jsou společně s korejci snad nejhoršími designéry na světě, tak českou tramvaj zmrší, jak nejlépe dokážou. Oni ale o svém neumu dobře vědí, takže při tvorbě automobilů spolupracují s cizími designéry. To ale čecháčkům nedošlo...
Bohužel, s tramvají Škoda 14T už se holt budeme muset vozit. DP Praha trvá na tom, že nakoupil dobře, my cestující, máme-li dostatek času, počkáme si raději na další tramvaj...

K článku přikládám několik možných vzhledů tramvaje 14T, které alespoň trošku maskují ohromné disproporce (pro zvětšní obrázku klikněte):
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Josef Langer Josef Langer | E-mail | 28. června 2007 v 20:08 | Reagovat

Co se týká těch nových tramvají tak je dejte do muzea, aby lidé viděli jak nemají vypadat tramvaje. A hlavně ty sedačky proti soběa podélně ve směru jízdy. Když mi tato souprava přijede tak raději počkám na další.

2 Hooonza Hooonza | E-mail | 2. července 2007 v 12:41 | Reagovat

Vnější proporce tramvaje jsou dle mne v pořádku, uspořádání interiéru je však nesmyslné. Největší problém tramvaje je opravdu ten příšerný nátěr. Z návrhů předložených na této stránce se mi nejvíce zamlouvá ten vpravo nahoře.

Už jsem s tím několikrát jel, a odpružení mi přišlo skoro i lepší než u ostatních tramvají. Navíc se za jízdy tolik nevrtí (srovnej s T3).

3 Petr Brdičko (Ludeco) Petr Brdičko (Ludeco) | 2. července 2007 v 19:44 | Reagovat

pro Hooonza - odpružení? Jel jsem s touto tramvají po výhybce a větší kostitřas už je jen můj favorit

4 LucanusOBi LucanusOBi | E-mail | 2. července 2007 v 22:21 | Reagovat

No za jízdy se nevrtí, páč má pevný podvozky, tudíž nemá téměř žádný odpružení aby nevykolejila, proto dělá takovej kravál a drncá. Já s ní jel na 22 Karmelitskou ulicí, tam jsou koleje na pražcích a jelo to dobře. Ale když s tim jedeš někde na 9 na Národní třídě nebo někde jinde kde jsou panely no tak to je příšerný...podle mě zatim nic se nevyrovná T6kám, ty nejsou skoro slyšet...a já jsem zatim dost mladej na to, aby mi nevadilo že nejsou nízkopodlažní... :-D

5 ivo ivo | E-mail | 6. července 2007 v 10:52 | Reagovat

nic na ní není špatné!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

6 Králíček Azurit Králíček Azurit | 16. července 2007 v 15:26 | Reagovat

Strašně moc smrdí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

7 Daniel Daniel | E-mail | 5. září 2007 v 11:20 | Reagovat

to je supertramvaj

8 Eda Eda | 9. září 2007 v 8:50 | Reagovat

Plně souhlasím s autorovým názorem, že tramvaj 14T (potažmo i 13T, co za pár dní přijde do Brna) je naprostý hybrid a svou koncepcí se vůbec nehodí do pražských, ani brněnských podmínek.

Pro tramvaj s neotočnými podvozky musí být tratě speciálně uzpůsobéné tak, aby se chovala "kultivovaně" (oblouky s přechodnicí, jiné výhybky...). To však v Praze ani Brně nehrozí a při rozsahu těchto dvou provozů ani v nejbližších desetiletích hrozit nebude.

Dále samozřejmě příšerný interiér (co je lepší: normální uspořádání sedaček (tzn i více "obyvatelného" místa) a dva menší schody do vyšší části, nebo podélné lavice s nedostatkem místa a jeden veleschod? ...v kritice interiéru by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho...) a v neposlední řadě obsaditelnost rozhodně nesrovnatelná s 2x T3 (příp. 2x T6, KT8). Toto si ale nikdo ze zodpovědných neuvědomuje a tramvaj je obecně považována za plnohodnotnou náhradu "dvojčete", což při obsaditelnosti 194 osob oproti 220 v 2x T3 (nebo dokonce 234 v 2x T6) rozhodně není přípustné.

Nepovedený design sice nemá vliv na provoz (pokud pomineme horší výhled z kabiny řidiče), ale zato dovede udělat celkem dost negativní dojem. Tohle je ale částečně taky otázka názoru v vkusu a nedá se o tom tak absolutně debatovat.

Už se těším, až se tyto "příšery", jak jim často bývá přezdíváno, budou vyřazovat a nahradí je jiné, lepší tramvaje, na které bude třeba i radost pohledět.

9 Pavel Pavel | 11. září 2007 v 12:47 | Reagovat

My řidiči jim přezdíváme  "Leklá ryba". Cestujcí si často stěžují na nedostatek místa a invalidé na nedostatek prostoru pro vozíky. Pochvalují si však nová(rekonstruovaná) KT8N.

10 Anděl Anděl | E-mail | Web | 19. září 2007 v 21:08 | Reagovat

Ahojte lidi docela dost by mě zajímalo za jak dlouho se poškrábou ty LCD dislpleje!já tomu dávám měsíc 13T to je hnus stokrát lepší je dvojče T3 nebo T6, ale to si nikdo z DPMB neuvědomil a radší bych v brně viděl Škodu 05 - Vextra je to to stejný jenom design to má jak Anitra. No a jinak první brněnská 13T se jmenuje Adélka.  A KDO SI CHCE PODÍVAT CO NA TO BRŇĚNŠTÍ ŘIDIČI TAK ZDE http://forum.svetmhd.net/viewtopic.php?f=5&t=439&st=0&sk=t&sd=d

Ahojte Anděl

11 cestujici cestujici | 26. září 2007 v 11:34 | Reagovat

no, videl jsem tu tramvaj v praze i brne, subjektivne mi prijde ze v brne ma osklivejsi barvy a proste si nemuzu pomoci, ale mne se libi:-)

nehlede tusim ze vyhrala soutez o nejhezci tramvaj

http://zpravy.idnes.cz/ankety.asp?id=A20070629_ton_686

12 inženýr inženýr | E-mail | 13. října 2007 v 16:23 | Reagovat

Magistrát si vybral z možných výrobců tramvají velice dobře, podle mého zde někdo lobuje za přeběhlou skupinu lidí která si v dopravním podniku Ostrava založila vlastní firmu. Škoda transportation je velice zkušený výrobce který má celou řadu zakázek nejen z českých a moravských měst ale i z ciziny jako např. z U.S.A. (San Francisco, Daytona atd.),zakázky z několika italských měst, Francie, Španělska, Bulharska. Pokud jde o barvy výrobku tak tyto výrobci navrhl magistrát hl. m. Prahy. Jinak jde zatím o nejlepší  a nejmodernější dosud vyrobenou tramvaj v dějinách tohoto státu. Studio Design Porsche patří k renomovaným a nejlepším ve světě, báchorky o tom že něci jsou nejhorší designeři jsou jen nenávistné žvásty-produkty českého nacionalismu a české duševní malosti Pane autore když tak kritizujete mohl jste se vy sám osobně přihlásit do výběrového řízení. Pokud jde o kritizovanou hlučnost tak naopak cestující kvitují to že jízda tramvaje není teměř slyšet. Tramvaj je konstruována na solidní tramvajový povrch který známe ze západoevropských měst, ne na panelový podklad, který se v Praze postupně odstraňuje....

13 Drbal Miloš Drbal Miloš | 14. října 2007 v 21:35 | Reagovat

Plně souhlasím s pisatelem článku.Dnes jsem již v důchodě,40let jsem pracoval u Dopravního podniku v Brně z toho deset let jako řidič tramvaje.Když jsem poprve viděl návrh nového typu tramvaje ze Škodovky v Plzni s desingem Porsche,tak jsem se zděsil.Co pak takový podnik jako je Škoda Plzeň nemá shopné designéry,že je nucen hledat desing u Porscheho.Ten ať si raději navrhuje ty svoje autíčka,ale do kolejových vozidel se neplete!!!!!Také jsem si přečetl meil č.12 podepsaný inženýr.Věta"jinak jde zatím o nejlepší a nejmqdernější dosud vyrobenou tramvaj v dějinách tohoto státu....no to snad né???V současných podmínkách nelepší tramvaje jsou modyfikace tramvají z Inekonu Ostrava pod typovým označením Vario a VarioLF2 je opravdu to nej co bylo postaveno.DP Brno má již také jednu tramvaj Škoda13T a tak jsem měl možnost si tuto tramvaj prohlédnout ve své plné kráse.Aspoň ten brněnský nátěr vypadá lépe než v Praze a jak to navrhuje pisatel článku,jsou to opravdu zdařilé návrhy,které aspoň černým nátěrem sloupku oken  až po to hnusné šikmé okno na čelech vozu u kabiny řidiče tento hendykep zakreje!!Samořejmě,že jsem o této tramvaji hovořil s dalšími odborníky,ani jediný se nevyjádřil kladně.Néni divu že se ji do stal "honosný" název:Poršesra...

14 Re: Inženýr Re: Inženýr | 16. října 2007 v 14:13 | Reagovat

Ty jsi ale tvouba, viď? Proč teď teda Škodovka tramvaje upravuje kvůli nadměrné hlučnosti? Trochu si pleteš hluk uvnitř vozu (ten je opravdu malý) a hluk venku a tahle troska dělá parádní kravál. V noci ji slyšim třískat až v posteli a když tam jezdili jen T3 a KT8 tak nebylo slyšet nic. Navíc nevhodná koncepce má za příčinu větší opotřebovávání dvojkolí i kolejnic v oblouku. Navíc je tramvaj zbytečně dlouhá a tak musí být úzká aby se vůbec vešla do průjezdného profilu. A ještě jeden dodatek: Nevšiml jsem si že by z prahy panely zmizely. Je jich pořád dost a na většinu míst jsou jsou vráceny i po rekonstrukci. Vyjímku tvoří snad jen Sokolovská a Českomoravská ulice. To nám holt zase řekl něco nějakej chytrej "ouřada" kterej je furt moudrej ale ten srp a kladivo do ruky už musí brát to dělnictvo!!! Kdepak ti soudruzi ze Škodovky udělali chybu tentokrát?

15 Jamie Jamie | 23. října 2007 v 18:40 | Reagovat

Dočetl jsem se zde něco v tom smyslu, že 14T je pochybně provozovatelný a nevzhledný hybrid, který se nehodí pro provozování v Praze. Ponechám stranou technické náležitosti jako jiný vhodný typ kolejového svršku, neb přes tyto věci opravdu nejsem odborník a rád bych se zaměřil na otázky designu, neb toto je asi nejvíce nepochopená stránka tramvaje 14T. Jistě je těžké si při pohledu na čtrnácttéčko nepostesknout po Kotasově RT6, která je podle mého názoru ukázkou toho výtvarně nejlepšího, co kdy po českých kolejích jezdilo, je však nesmyslné tyto dvě tramvaje z hlediska designu srovnávat. 14T je jednoduše jiná, "německá škola" se vyznačuje strohostí a decentním stylem v duchu hi-tech. Opravdu si myslíte, že se do Prahy nehodí? V celé své historii platila Praha za srdce Evropy a v pravém smyslu kosmopolitní centrum, kde se potkávali a potkávají příslušníci různých kultur a národností, kteří nás a naši kulturu svou jinakostí obohacují. "Porschetra" odpovídá tomuto modernistickému a kosmopolitnímu duchu Prahy, přičemž v sobě snoubí dohromady "německé" designové cítění (které se dle mého názoru projevilo hlavně v barevném provedení) s tradičními výtvarnými prvky pražských tramvají - jak silně evokují čela 14T Kardausovu T2, nebo tramvaj T1! Jde o mozaiku moderních a retro prvků, prolnutí německého a pražského a jako takový má design tramvaje 14T jistě v Praze své místo. Máte pocit, že barevné provedení je disproporční? Porovnejte je s jinými typy laku plzeňských tramvají, nebo se zde uvedenými skicami, které ač "sexy",mají na design vozu stejně škodlivý dopad jako zmíněná jiná sériová provedení, tj. rozbíjejí jej - to je pravděpodobně účel, ale přemýšlejte...takhle vzniká hybrid.

16 Jirka Jirka | Web | 8. listopadu 2007 v 21:46 | Reagovat

http://st.blog.cz/d/dppraha.blog.cz/obrazky/12465194.jpg - tohle se povedlo

17 Re: Inženýr Re: Inženýr | Web | 31. prosince 2007 v 12:42 | Reagovat

Ty jseš trouba!!!! Vždyt tu tramvaj nenávidí skoro celá Praha!!!!!!

18 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

19 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

20 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

21 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

22 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

23 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

24 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

25 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

26 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

27 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

28 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

29 snep snep | 7. ledna 2008 v 14:11 | Reagovat

Tramvaj Porsche je po designove strance dobra - davam za "3"!!! Pusobi na me jako obri housenka... ve srovnani s designem 15T od Kotase je to pokrok!!! Byla by nevkusnost, aby tram vypadala jako metro na trase "C"...

Co se tyka provozu 14T: hlucna, malo prostorna v mistech podelnych sedadel, solo dvere pro ridice! tomu rikam luxus pro ridice a ne cestujici...

Stejne jako nizkopodlazni autobusy i Porsche jednou bude vyklepana stara herka, kde bude vse plastove utesneno zastrkanymi papirky ve skvirach. Pocitam, ze pri takove intenzite prepravy a devastaci prostredku MHD v Praze, bude potreba Porsche za 10let rekonstruovat!

Jako by se pri jejim vyvoji nikdo nekouknul do minulosti a neinspiroval se jiz zabehnutym.... vytvoril jen pohledove vkusnou, v praxi nefunkcni tram do propagacnich matrialu magistratu a dopravnihno podniku.

30 Pepa Pepa | 18. ledna 2008 v 21:15 | Reagovat

Vypadá to hezky, ale zajímal by mě zdali autor fotek ví o jejich použití!

31 Jirka Jirka | 19. ledna 2008 v 9:48 | Reagovat

Snep: Připadá Ti vzhled M1 nevkusný. Nebo je nějaký důvod, proč by nemohla mít různá vozidla shodné designové rysy?

32 said makbar said makbar | 20. ledna 2008 v 17:15 | Reagovat

tramvaj 14T je nádherná, a to tak, je, hlavně to zkosený čelo - obrázky tady těch upravenejch z ní dělaj obyčejnou tramvaj -  ale o to čecháčkum jde - nijak nevyčnívat,nikoho nepobuřovat, ať žije konzervatismus..Vídeň je s přstupem k modernímu řešení designu úplně jinde, tam se moderním umělcům daří,a co se týká kritiky ergonomie, já tou tramvají někdy jezdim a nepřijde mi špatná - ovšem se 70 kg těžko posoudim jak se v tom pohybuje 120kilový vypasený individuum

33 schyzo schyzo | 12. února 2008 v 20:43 | Reagovat

teda ja nevim, zvenci to docela ujde (i kdyz celkem nechapu, proc ma kazda tramvaj vypadat jinak, cerveno-kremovej nater by tomu taky docela slusel), ale uvnitr je to bida - pri tak velkem vnejsim rozmeru nehorazne malo mista v interieru, podelny lavice jsou moc daleko od sten atd. a ze kdyz se do vozu nacpou sedacky v pricnym usporadani 2+1 (potazmo 2+1,5 nebo 2+2) jako v metru nebo nekterych T6 tak se tam subjektivne vejde min lidi si nikdo nevsim...ale co by jeden chtel, viz armada a transportery...

34 Inecom Inecom | Web | 1. března 2008 v 13:28 | Reagovat

Inecom je mnohem lepší než škodovka !!!!!!

35 Honza Honza | Web | 1. března 2008 v 13:28 | Reagovat

Inecom je mnohem lepší než škodovka !!!!!!

36 designer / USA, CZ designer / USA, CZ | 2. března 2008 v 16:28 | Reagovat

Tramvaj, kterou tak haníte, je asi jediným jezdícím designem v sekci tramvaje u nás. Kdo to nevidí, tomu není pomoci. Studio Porsche design je špička ve světě, jejich obrat je mnohonásobně vyšší než například u studia Pininfarina... Článek psal zřejmě člověk, který neví nic o designu (např, Němci mají nejvíce cen az design, od Porsche, BMW, Mercedesu.... až po krásné mašiny a vlaky). Ve strovnání s komunistou Kotasem a jeho nudami je tato ramvaj skvostem. Bojužel to neplatí o jejím interiéru, který je skutečně nevydařený, což ale neznamená, že za jeho koncepcí stojí také Porsche. Celkově je super, že se trochu prosazuje design i do tohoto segmentu, kde jsu vazby ještě z dob komunismu.

37 PhantomCDL PhantomCDL | 3. března 2008 v 13:14 | Reagovat

2 designer / USA, CZ:

Tak za 1) autor studovalna škole s výtvarným zaměřením a designuse věnuje profesionálně.

Za 2) Kotas není komunista a jeho decentní design se lidem líbí.

Za 3) Uvědom si že tím že tvrdíš že 14T je jediná česká tram. s designem, haníš takové velikány jako je pan Kardaus, který má na svědomí vozy T3, které jsou (v původní podobě) opravdovými skvosty.

Za 4) Němci nevyhrávají skoro nic, dejme tomu že např. Škoda Octavia (design by Němčouři) získala 1x ocenění za design (Nejhezčí auto roku v Itálii) a taková Alfa Romeo 156 jich získala skoro devadesát...

Za 5) Němci umí kulový a najímají si designéry z jihu (ITA, FR...)

Za 6) Tože tu býval komunismus neznamená že tu byl špatný design, vzpomeň na takovou Škodu 110R, Tatru 603 apod. (mimochodem opět pan Kardaus)

Za 7) Už nemám čas psát.

Za 8) Seš dement tak jdi do prdele a jestli se ti to nelíbí, napiš kam ti mám dojet rozbít hubu!!!

Nazdar.

38 Dubínek Dubínek | 10. března 2008 v 13:35 | Reagovat

Dubový dřevo!

39 Jamie Jamie | 20. března 2008 v 17:56 | Reagovat

Váhám, zda se do této "diskuse" ještě zapojovat či nikoli, proč propána prostě neuznáte, že Praha je dost velká na to, aby se do ní vešel víc než jeden megaDESIGN - Porsche design, Kotas, Pelikán, Kardaus, každý má co říct - to ostatně i ty "komunistické" škatule - myslím že neexistuje lepší ukázka ryzího funkcionalismu, a nyní, potom co byla zveřejněna  první skicy "skutečné" Škody 15T je zřejmé, že právě funkcionalismu ještě zdaleka neodzvonilo - prostě z toho důvodu, že 15T je konstrukčně náročná a jakékoli její výtvarné pojetí se chtě nechtě musí vlézt do dosti úzkých mantinelů.

40 ejdam ejdam | 26. března 2008 v 18:07 | Reagovat

Tramvaj 14t svým disegnem docela ujde "dávám známku za 4!!!"

Za 1 nesmyslný rozestavený sedačky, hlavně tam kde by mělo být místo pro vozíčkáře!!!

Za 2 jak sou sedačky udělaný "jakoby"pro 2, tak se tam vejde jenom jeden, možná 2 děti!!!

A za třetí nevihovuje svojí kapacitou 196, když dvě T3R.P mají kapacitu 320 tak je to ubohost!!!!!!!!

41 ejdam ejdam | 26. března 2008 v 19:48 | Reagovat

Prostě smrdí!!!

42 K! K! | 1. dubna 2008 v 14:57 | Reagovat

Design by se zlepšil asi tak o 1331% kdyby ta kabina řidiče byla níž a tím pádem by vepředu nešel šikmý pruh nahoru ale dolů... minimálně z profilu by to pak vypadalo lépe....

43 SHARKan SHARKan | 25. dubna 2008 v 0:06 | Reagovat

Kdyby vypadala takhle jak je na tom obrázku tak by se pletla s Brněnskou 14T ale nápad to není špatný.

44 gigamaster gigamaster | 12. května 2008 v 14:35 | Reagovat

Tak to je hnus! Řve to jak blbec, design hnusnej, zpracování; I T3 jsou lepší. A co je vrchol?! Škodovka se snaží udělat tramvaj z levných dílů. A důkaz? Podívejte se do částí tramvaje kde sedačky nejsou podélně a pod některýma jsem viděl to do čeho ve vaně odtejká voda se 3 dírami. Best KT8D5.RN2P

Fuj!

45 Svettram Svettram | 15. května 2008 v 6:11 | Reagovat

Svettram.blog.cz

Stránky o pražských tramvajích

46 Bořík Bořík | E-mail | 28. června 2008 v 11:45 | Reagovat

Po designové stránce jsem na našich kolejích nic horšího neviděl. Přední a zadní část je jakoby uřízlá z naprosto jiných vozů a jen rozměrově přizpůsobená středním dílům. Nevidím jediný prvek, který by ladil spolu se střední částí. Nechápu, že se výrobce neobrátil na mnoho našich designérských studií, kde i začínající školák v tomto oboru by s takovým výtvorem sotva prošel dál.

Je smutné, že se takový paskvil má stát páteří vozového parku v Brně. Doufám, že výrobce zkrachuje dřív, než těmito příšerami zaplaví naše větší města. I stará rekonstruovaná K3R-N vypadá mnohem lépe a především vnitřní uspořádání je vymyšlené a dělané pro cestující.

47 PhantomCDL PhantomCDL | 2. července 2008 v 15:19 | Reagovat

Ještě mě napadá jedno doplnění - umění designérů (a architektů), kteří vždy navrhovali dopravní prostředky bylo především v nadčasovosti. Vezměme si takovou klasiku ve formě T3. Ta vypadá dobře všude, ať na sídlišti mezi paneláky, v centru mezi starými domy, nebo u moderního obchodního centra. Taková 14t, když ji potkáte třeba na Václaváku, doslova bije do očí. Možná jde jen o zvyk, ale to je věc názoru. Hlavně se děsím toho, co bude za 15, 20 let. To může být dnešní "hi-tech" pěkně odpornou vykopávkou...

48 jancator jancator | 5. července 2008 v 15:13 | Reagovat

Moje rec. Design = uzitne umeni; proto kvalita = nadcasovost, nikoli "originalita" za kazdou cenu jako ve volnem umeni. Dobry design je napr. zidle ktera je po vsech strankach perfektni zidli (coz umi prave taliani), nikoliv zidle ktera vytvarne problematizuje co to vlastne zidle je - takova se uplatni v casopise a na vystave ale zridka v zivote. Cumak porsche = "originalni napad" (kdyz pominu interpretaci ze cilem je usetrit za jednoduseji tvarovana okna), ale pusobi to jako celek, jako do detailu domysleny design? Krome zminovaneho nepraktickeho usporadani interieru (ackoli "pusobi" relativne prijemne) lze namitat i napr. proti nadmerne hmotnosti, ktera bude zatezovat historicka centra.

49 jancator jancator | 5. července 2008 v 15:19 | Reagovat

Oproti tomu T3 kloubi vysokou uzitnou hodnotu (vysoka obsaditelnost vs. nizka hmotnost) s celkove harmonickym vytvarnym zpracovanim (neurazi ani dnes) a kvalitnimi detaily (orig. laminovana sedadla). Z dnesniho hlediska je  pochopitelne technicky zastarala, rovnez se duraz presunul na nizkopodlazni reseni, ale kultivovanosti napr. vnitrniho prostoru patri T3 podle mne stale mezi spicku.

50 Jamie Jamie | 9. července 2008 v 16:09 | Reagovat

To Jancator: vnější a vnitřní design tramvajového vozu jsou jistě navzájem propojené domény, ale nelze je jednoduše zaměňovat takovým způsobem, jakým to činíte - jinými slovy je rozdíl v tom, "jaká" ta která část je (tj. technické řešení) a v tom, jak ta samá část vypadá (tj. její estetické ztvárnění). Co se týká Vašeho srovnání s Kardausovou T3, nemáte jako já stejný dojem, že její "čumák" mohl být zkraje 60. let zrovna tak originálním nápadem jako je 14T (tj. ne zas tak příliš originálním, jak to interpretujete Vy), že mohla být T3 hi-tech své doby? Nemusíte se mnou souhlasit, ale poradím Vám abyste 14T porovnal se dvěma přímými předchůdci T3, totiž s T2 a T1 - podle mého názoru je zde inspirace tvarového zpracování čel více než zřejmá, a o harmoničnosti designu těchto tramvají snad není třeba diskutovat. 14T je harmonická po svém, má vlastní osobitý design - tedy design jako užitné UMĚNÍ v pravém smyslu slova. To, že se nelíbí každému, je nutnou součástí toho, že není NIJAKÁ, nýbrž je NĚJAKÁ, a soudím že právě takovou (vzhledově!) tramvaj si Praha zaslouží. Můžete potom porovnat 14T is tramvajemi provozovanými v současnosti v Německu - pořád si myslíte, že "Němci" zkazili českou tramvaj? Já myslím, že je tomu naopak, že se jim podařila velmi dobře vyhlížející moderní "česká" tramvaj, a jestli je její design nadčasový nebo není, to je otázka do pranice, protože na tohle právě odpoví až ten čas, mějte se.

51 pavel joba pavel joba | E-mail | 13. října 2008 v 16:47 | Reagovat

Vážený pane, mě se nová tramvaj líbí, a vždy když jí jedu tak mě moc potěší.

Vaše návrhy pruhů apod. stějně jako celý Váš článek vůbec nechápu.

s pozdravem

pavel joba

52 budu budu | 14. listopadu 2010 v 16:01 | Reagovat

Tramvaj 14t je stejná jako brněnská 13T

53 atmo atmo | 15. ledna 2014 v 23:38 | Reagovat

Autor naráží na čecháčkovství. Jedním z jeho projevů je i to, že Čechům se nikdy nezavděčíte, vždy budou jen kritizovat, remcat, brečet.

54 ... ... | 15. ledna 2014 v 23:44 | Reagovat

On ten design neni jen tak pro srandu králikům, má svoje opodstatnění http://www.dicr.cz/srazka-tramvaji-v-praze-1

55 karel karel | E-mail | Web | 15. dubna 2014 v 18:34 | Reagovat

V Praze je docela dobrá doprava, na to si nestěžuji. Já se sem přestěhoval z venkova, je to o zvyk. Stěhování Praha jsem našel rychle a levně http://www.stehovaniunas.cz/

56 flexo flexo | Web | 21. června 2015 v 8:25 | Reagovat

půjčka bez ručitele a zástavy ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama